Fullscreen_img_4312
KØS

Hele Danmarks
museum for kunst
i det offentlige rum

Tilmeld dig nyhedsbrevet


/

KØS
Nørregade 29
4600 Køge
56 67 60 20
info@koes.dk

Tirsdag–Søndag 11-17
Mandag lukket
40 min fra
København H

Ny sanselig lydoplevelse på tredje sal 

Keddie

Kommer du tit på KØS, vil du i disse dage blive mødt af et nyt syn og ikke mindst lyd, når du bevæger dig op på museets tredje sal. Normalt hænger Bjørn Nørgaards kartoner til Dronningens gobeliner under hvælvingen, men nu – og indtil juni 2023 – udfylder den amerikanske billedkunstner Victoria Keddies sanselige og poetiske lydværk det mørklagte rum. 

Lydværket, der har titlen Sensory Feedback og er en del af KØS’ aktuelle udstilling Realistic Utopias, er en lydlig beskrivelse af den historiske Antioch Art Building, der blev bygget på Antioch College, Yellow Springs, Ohio, USA af det radikale kunstnerkollektiv Ant Farm i 1972. En bygning, der i årevis har været lukket for offentligheden, og som for nyligt er blevet fredet. Ant Farms Antioch Art Building var et utopisk uddannelsesprojekt, hvis formål var at skabe sensorisk læring. I 2020 blev kunstnergruppen Art Building Creative Preservation Initiative [FAFAAB], som Victoria Keddie er en del af, etableret for at bevare bygningen. Et initiativ, der for Victoria Keddie bl.a. har affødt dette værk, som har til formål at bevare bygningen gennem optagelser af dens lydlige landskab.
 
Når du bevæger dig rundt på museets tredje sal, vil du kunne fornemme den historiske Art Building, dens struktur fra de øverste luftskakter til det nederste fundament og i takt med, at rummets temperatur og luftfugtighed ændres, ændrer lydens bevægelser sig også. Værket inviterer dig til at opleve den unikke struktur via lyd og forbinder sig til Keddies oplevelse af den unikke bygning, der ellers ligger mange tusinde kilometer væk herfra. 

Læs mere om Realistic Utopias her.

Mens Realistic Utopias er åben, er Bjørn Nørgaards kartoner til Dronningens gobeliner midlertidigt taget ned. De kan opleves igen fra sommeren 2023.

Foto: Julie Nymann