Fullscreen_img_4312
KØS

Hele Danmarks
museum for kunst
i det offentlige rum

Tilmeld dig nyhedsbrevet


/

KØS
Nørregade 29
4600 Køge
56 67 60 20
info@koes.dk

Tirsdag–Søndag 11-17
Mandag lukket
40 min fra
København H
Det Obelske Familiefond
Støtter KØS’ kuratoriske strategi 2019 – 2021

GORDON MATTA-CLARK: UNRAVEL THE UNFOUND

Gordon

WE WILL HAVE TO WORK
TOGETHER TO UNRAVEL THE
UNFOUND
– Gordon Matta-Clark, kunstkort uden datering

Hvert kunstværk og handling, som den legendariske amerikanske kunstner Gordon Matta-Clark stod bag, blev udført for at demonstrere vores potentiale og evne til selv at forvandle vores rum, vores by og vores politiske situation. Den direkte inddragelse var et centralt element i Matta-Clarks praksis. Han ville inspirere almindelige mennesker til at tænke og handle i deres omgivelser, frygtløst pille dem fra hinanden, genskabe dem og leve i dem.

Dette forår præsenterer KØS Museum for kunst i det offentlige rum den første danske retrospektive udstilling med kunstneren Gordon Matta-Clark, GORDON MATTA-CLARK: UNRAVEL THE UNFOUND. En udstilling med fokus på den ikoniske kunstners betydningsfulde bidrag til en gentænkning af arkitekturen og det urbane rum. Matta-Clark er bedst kendt for sine monumentale snit, huller, åbninger og udskæringer i forfaldne og forladte bygninger, og hans arbejder rummer en tungtvejende kritik af arkitekturens rolle i det kapitalistiske system. Hans værker har samtidig været banebrydende for udviklingen af offentlig kunst og har bidraget til udvidelsen af skulpturbegrebet, udviklingen af nye performative og sociale praksisser og fremkomsten af stedspecifikke kunstneriske strategier.

GORDON MATTA-CLARK: UNRAVEL THE UNFOUND stiller skarpt på den underliggende sociale og politiske diskussion i kunstnerens offentlige interventioner – lige fra hans optagethed af de hjemløses dybe elendighed (Garbage Wall, 1970) og ønsket om at inddrage det omgivende miljø (FOOD 1971-73), til hans uudgrundelige vision om et byrum, som også indbefatter undergrunden, himmelrummet og andre utilgængelige områder (Day’s End, 1975, Substrait, 1976, Jacob’s Ladder, 1977). Og ikke mindst hans opmærksomhed omkring den galopperende byudvikling og samfundets økonomiske lagdeling (Bronx Floors, 1972-73, Conical Intersect, 1976 og Office Baroque, 1977). Gennem bl.a, sjældent vist arkivmateriale, skitser til aldrig realiserede offentlige kunstprojekter, large-scale filmprojektioner, fotografier og personlige notesbøger gør udstillingen det muligt at fordybe sig i kunstnerens banebrydende arbejde. Derudover viser udstillingen Matta-Clarks kunstneriske udvikling og tanker omkring anarchitecture – et ord og koncept han anvendte som prisme for sine arkitektoniske ideer om rum.

GORDON MATTA-CLARK: UNRAVEL THE UNFOUND fremhæver Matta-Clarks relevans i samtiden og påpeger hans store betydning som pioner inden for offentlig kunst og sociale praksisser.

KØS vil i løbet af udstillingsperioden udfolde et formidlingsprogram, der bl.a. inkluderer en social performance inspireret af den sociale skulptur, Garbage Wall, filmvisninger, events og workshops. Programmet vil også omfatte talks med fokus på offentlige praksisser og byudvikling i dag bl.a. i samarbejde med Copenhagen Architecture Festival.

GORDON MATTA-CLARK: UNRAVEL THE UNFOUND er skabt specielt til – og i samarbejde med – KØS Museum for kunst i det offentlige rum og er kurateret af Sergio Bessa og Jessamyn Fiore, der også organiserede den anmelderroste udstilling Gordon Matta-Clark: Anarchitect, produceret af Bronx Museum i 2017, og som siden har været vist på Jeu de Paume i Paris, Kumu Art Museum i Tallinn og Rose Art Museum ved Brandeis University i Waltham i Massachusetts.

Om Gordon Matta-Clark

Født 1943 i New York, som søn af Roberto Matta og Anne Clark, var Gordon Matta-Clark ung i en tid præget af politisk uro og en urban infrastruktur i krise. Han studerede arkitektur og tog afgang fra Cornell University i 1968 for året efter at vende tilbage til fødebyen New York. Slået af de modernistiske formers uformåen over for byens voksende sociale problemer, begyndte han at kombinere sit aktivistiske engagement med sit kunstneriske arbejde. Han hjalp med til at etablere alternative kunstnersteder som 112 Greene Street og restauranten FOOD i SoHo og samarbejdede med ligesindede kunstnere og ikke-kunstnere om projekter, der havde til formål at udvikle deres omgivelser. I 1970’erne eksperimenterede Matta-Clark på tværs af diverse medier og iværksatte monumentale interventioner og installationer i mindre målestok i et belastet bylandskab, hvormed han skabte opmærksomhed omkring New Yorks svigtende socialpolitik, tvangsforflyttelser og forladte områder. Han realiserede desuden en række større interventioner rundt om i Europa – i Milano, Paris, Antwerpen og Kassel. Gordon Matta-Clark døde af kræft i 1978 i en alder af 35 år.

Om kuratorerne

Antonio Sergio Bessa er forsker inden for konkret poesi og forfatteren til Öyvind Fahlström—The Art of Writing. Indtil december 2019 var han kuratorisk leder ved Bronx Museum, hvor han har stod bag adskillige udstillinger, herunder Intersections—The Grand Concourse at 100 (2009); Joan Semmel—A Lucid Eye (2013); Paulo Bruscky—Art is our Last Hope (2013); Three Photographers from the Bronx: Jules Aarons, Morton Broffman, and Joe Conzo (2015) og Martin Wong: Human Instamatic (i samarbejde med Yasmin Ramírez) (2015).

Jessamyn Fiore er uafhængig kurator, forfatter og meddirektør for Gordon Matta-Clarks estate. Hun kuraterede den kritikerroste gruppeudstilling, 112 Greene Street: The Early Years (1970–1974) i 2011, hvortil hun også redigerede kataloget med samme titel; og Gordon Matta-Clark: Above and Below (2013), begge på David Zwirner Gallery. Hun var kurator på Jean-Paul Najar Foundation i Dubai, Forenede Arabiske Emirater, fra 2015-2017 og direktør for Thisisnotashop, et nonprofit-galleri, fra 2007-2010.

Udstillingen er støttet af:

Logo_DK_jpg.png

Det Obelske Familiefond støtter KØS’ kuratoriske strategi 2019-2021

Foto: Courtesy of The Estate of Gordon Matta-Clark and David Zwirner Gallery