Forvandlinger i gips
19. april – 26. august 2018
Porøst og formbart. Snehvidt eller gulnet. Hyldet men skjult. Gips spiller hovedrollen på ny udstilling på KØS ”Forvandlinger i gips”. Med udstillingen bragte KØS det på én gang elskede og ringeagtede materiale frem i lyset og viser gipsens mangfoldighed – som materiale for monumentale værker, kunstneriske processer og eksperimenter.
Gips er med sin fleksible og flydende konsistens hurtigt at bearbejde og nemt at tilgå. Det er populært blandt kunstnere og kan changere fra et snehvidt pulverdrys over en flødeskumsfed konsistens til en hård krystallinsk overflade. Gips er fascinerende, men har levet et lidt skjult liv i kunstnerens værksted som proces – og overgangsmateriale. På udstillingen ”Forvandlinger i gips” blev gips tildelt den absolutte hovedrolle, da KØS viste gipsens mangfoldighed – som procesmateriale, som genstand for 1960’ernes eksperimenter og som del af aktuelle kunstprojekter i dag.
Samtidskunstens leg med gips
På udstillingen tronede modellen til meget omtalte mindeskulptur, I Am Queen Mary, der hylder afrikanske slavegjorte på de Vestindiske Øer. Mindeskulpturen, der viser oprøreren Mary Thomas, er skabt af billedkunstnerne Jeannette Ehlers og La Vaughn Belle og er en hybrid af de to kunstneres kroppe skabt med 3D-scanning. Modellen er herefter 3D-printet direkte i gips og viser bl.a., hvordan gips i dag indgår i samtidskunstens tilblivelsesprocesser.
På udstillingen kunne publikum også opleve eksempler på andre aktuelle kunstprojekter, der tager sin begyndelse i gips, som fx den 7 meter lange originalmodel i gips til Sophia Kalkaus marmorstele til Grøndalskriken fra 2016. Formet som et forhæng til alterudsmykningen i kirken står marmorstelen oprejst som et bølgende klæde eller passage fra gulv til loft, men liggende på gulvet i udstillingen, antog stelens folder udtryk som en bølgende flod, der strømmer henover gulvet.
Fede flødeskumslagkager
Med 1960’er-avantgarden, og i særdeleshed med kunstnere tilknyttet den eksperimenterende kunstskole ”Eks-skolen”, som fx Poul Gernes og Bjørn Nørgaard, blev gipsen ophøjet som et demokratisk og uprætentiøst materiale, der blev undersøgt i happenings og aktioner. Som en legesyg konditor eksperimenterede Gernes med gipsens muligheder i en serie af lagkager, hvor han varierede kagerne med guirlandelignende dekorationer over flødeskummets fede og voluminøse fald til de sprøde marengs på toppen. På udstillingen kunne publikum også opleve nogle af Bjørn Nørgaards projekter fra Eks-skoletiden, som involvererede gips og blev skabt direkte foran et publikum.
Nye helte på piedestalen
Modeller til monumenter over hvide, magtfulde mænd som Kong Christian X og Niels Bohr, fik på udstillingen selskab og modspil af den kvindelige forsker med Elisabeth Toubros nye monument over seismolog Inge Lehmann og med Elmgreen & Dragseets omdebatterede genfortolkning af Den Lille Havfrue Han. Begge eksempler på nye helte og hovedpersoner, der ophøjes i skulpturer og mindesmærker.
Den akademistuderendes værksted
Og så var det muligt at træde ind i den akademistuderendes værksted og gå på opdagelse i reolrækker af buster og statuetter. Her kunne publikum også opleve afstøbninger, der genskaber antikkens hovedværker.
I udstillingsperioden var der mulighed for publikum at smøge ærmerne op og på en række workshops eksperimentere med gips i værkstedet og der var performance med Jeannette Ehlers, talks med Sophia Kalkau og Bjørn Nørgaard.
Deltagende kunstnere:
A Kassen, H. W. Bissen, Johannes Bjerg, Nicolai Dajon, Jeannette Ehlers og La Vaughn Belle, Elmgreen & Dragset, Edvard Eriksen, Poul Gernes, Jørgen Gudmundsen-Holmgreen, Sophia Kalkau, Pontus Kjerrman, Svend Lindhart, Christian Lemmerz, Mogens Møller, Kai Nielsen, Knud Nellemose, Bjørn Nørgaard, Svend Rathsack, Helen Schou, Niels Skovgaard, Theobald Stein, Elisabeth Toubro, Hanne Varming og Willy Ørskov.