In your heart │ In your city
5. marts – 4. september 2016
3.000 takkebreve indsamlet i Danmark og opsat i en gigantisk labyrint af tråde, 50 bedstemødre til middag, 9 facademalerier om lokale borgeres livsverdener og 1 kunstner der flyttede ind på museets forplads i et selvbygget hus. Udstillingen In your heart │In your city gav et dansk publikum en enestående chance for at møde fire japanske stjerner på den internationale kunstscene – Takafumi Hara, Tatsumi Orimoto, Chiharu Shiota og Yukihiro Taguchi.
Med værker og performances både udendørs på museets facade og forplads samt indendørs over to etager, var udstillingen “In your heart │In your city” en af de hidtil største i KØS’ historie.
De fire kunstnere Takafumi Hara, Tatsumi Orimoto, Chiharu Shiota og Yukihiro Taguchi tilhører forskellige generationer og arbejder med udtryk fra performance over maleri til film og installationer. Fælles for alle fire kunstnere er, at de arbejder med deltagerbasererede strategier og inddrager publikum i skabelsen af værket.
3.000 taknemmelighedserklæringer skrevet af danskerne
Chiharu Shiota (f. 1972) præsenterede på KØS’ forplads State of Being (Keys) en spektakulær installation, som ligger i forlængelse af hendes internationalt berømmede bidrag til Venedig Biennalen i 2015. I en oplyst boks af panserglas hang 5.000 gamle nøgler, indsamlet i Venedig, i et væld af røde tråde, spundet ind i hinanden som et edderkoppespind.
På museets 3. sal indtog værket Letters of Thanks det 400 m2 store rum med en installation af et gigantisk trådnet, hvori 3.000 takkebreve var monteret. KØS indsamlede i efteråret 2015 takkebrevene fra personer, der gerne ville udtrykke deres taknemmelighed til en anden person, og værket er på den vis blevet til i kraft af hver enkelt brevskrivers bidrag. Museet modtog bidrag fra børn og voksne på dansk, engelsk, svensk, islandsk såvel som japansk, arabisk, tyrkisk og hollandsk. Publikum blev inviteret nu ind i det labyrintiske univers, hvor de kunne gå rundt og læse de mange tusinde, personlige breve.
Japansk legende inviterede bedstemødre på middag
Tatsumi Orimoto (f. 1946) er en legende inden for performancekunst. Kommunikation og interaktion med publikum er centrale aspekter i hans kunst. Mødet med Fluxus-bevægelsen i 1970’ernes New York har inspireret Orimoto til de absurde, poetiske og humoristiske performances og aktioner, som kendetegner hans kunstneriske praksis. Siden 1990’erne har han inddraget sin mor, som lider af Alzheimers sygdom, i sit kunstneriske projekt under navnet Art Mama.
Under udstillingsperioden inviterede KØS til en to-dages Orimoto Festival i august, hvor Tatsumi Orimoto opførte sine performances Bread Man og 50 GRANDMAMAs. Til 50 GRANDMAMAs inviterede han 50 bedstemødre til at spise et måltid på museets forplads, ud fra et ønske om at skabe kommunikation og interaktion mellem gæsterne. Indenfor på museet kunne publikum opleve fotografier og videodokumentation af hans performances med Bread Man og Art Mama.
Visuelle bearbejdninger af lokale borgeres fortællinger
I efteråret 2015 rejste Takafumi Hara (f. 1968) til Køge for at interviewe 11 lokale borgere, som skulle sætte ord på deres levede liv i byen. Interviewene dannede baggrund for et eventyr, som blev fortalt i 9 store malerier på museets facade. Indendørs kunne man opleve skitser, fotografier og filmdokumentation af Takafumi Haras projekter fra byer rundt om i verden.
Kunstner flyttede ind på KØS’ forplads
Yukihiro Taguchi (f. 1980) satte sit aftryk på forpladsen med et selvbygget hus af fundne materialer fra byens rum. I løbet af udstillingsperioden boede Yukihiro Taguchi og den italienske arkitekt Chiara Ciccarello i huset på museets forplads i en måned i maj-juni, hvor de inviterede borgere til at deltage i de daglige aktiviteter og blandt andet invitere til fællesspisning. Indendørs vistes en række animationsfilm, skabt af byens materialer, samt et udvalg af t-shirts, som kunstneren har trykt direkte på kloakdæksler rundt omkring i verden.
Udstillingen var kurateret af den Berlin-baserede brasilianske kurator Tereza de Arruda og museumsdirektør Christine Buhl Andersen.
Projektet blev til blevet til med støtte fra Bikubenfonden, Beckett-fonden, Knud Højgaards Fond, Køge Kommune og Statens Kunstfond.
Desuden takkes Centralhotellet.