Oplev den anmelderroste og højaktuelle soloudstilling On Discomfort af Pilvi Takala
Hvordan opfører vi os i forskellige offentlige rum? Hvor går grænsen mellem det socialt acceptable og ikke-acceptable? Og hvordan reagerer vi, når de grænser udfordres eller overskrides?
Den finske billedkunstner Pilvi Takalas (f. 1981) værker sætter vores adfærd i forskellige offentlige rum under nysgerrig lup, når hun infiltrerer indkøbscentret, en forlystelsespark, en dansehal og forskellige arbejdspladser som Deloitte og Securitas.
Udstillingen består af seks værker, der vil få dig til at reflektere over, hvor lidt der skal til, før vi skiller os ud i offentlige rum, og hvor svært det er for vores omgivelser at abstrahere, når noget ikke er helt som det plejer.
I sine værker er Takala kendt for at indtage og iscenesætte forskellige personaer. Fælles for hendes persongalleri er, at de er troværdige nok til at passe ind det pågældende sted, mens de samtidig afviger nok fra normerne til at vække opsigt, skabe undren og til tider provokation.
Mellem magtanvendelse og følelsesmæssig bearbejdning
KØS Museum for kunst i det offentlige rum præsenterer blandt andet totalinstallationen Close Watch, der blev vist i den finske pavillon på Venedig Biennalen i 2022.
Politiken beskriver værket som ”vægtigt, spændende og vigtigt. Og indimellem rørende, oprørerne og uretfærdigt”. Close Watch er baseret på Takalas oplevelser i den private sikkerhedsbranche, hvor hun i seks måneder arbejdede undercover som sikkerhedsvagt i et af Finlands største indkøbscentre. Efter sin ansættelse inviterer Takala sine kolleger til en workshop, hvor de sammen fremfører og undersøger virkelige situationer med magtanvendelse, racisme og anden problematisk adfærd. I Close Watch er vi vidne til refleksion og følelsesmæssig bearbejdning, når vagterne står ansigt til ansigt med deres etiske valg.
Pilvi Takala: Close Watch, 2022, still image, The Saastamoinen Foundation Art Collection / EMMA – Espoo Museum of Modern Art
Takala udfordrer koderne for produktivitet og arbejdskultur
I værket The Trainee (2008) følger vi Takala som praktikant hos Deloitte. I stedet for at hamre i tastaturet, netværke over kaffemaskinen og dele succeshistorier om professionelle bedrifter med kollegerne, stirrer hun ud tomt i luften i timevis eller bruger en hel arbejdsdag på at køre op og ned i elevatoren. Undrende mails begynder at florere i storrumskontoret, når kollegaerne afkræver en forklaring på, hvad hun egentlig får udrettet.
Vores intime grænser for omsorg sættes på prøve
I videoinstallationen The Stroker fra 2018 stiller Takala skarpt på vores intime grænser for omsorg på arbejdspladsen, når hun udgiver sig for at være medarbejder i det fiktive pionerfirma ’Personnel Touch’, der leverer berøring og empati i et hipster-kontorfællesskab i London. I The Wallflower (2006) er vi fluer på væggen til et dansearrangement for finske turister i Estland. Takala sidder afventende og alene i en skinnende balkjole, mens parrene omkring hende indtager dansegulvet.
Grænsen mellem animeret fiktion eller kapitalistisk virkelighed
I The Real Snow White forsøger Takala at få adgang Disneyland klædt ud som Snehvide. I løbet af ganske kort tid skaber hendes tilstedeværelse furore ved parkens indgang; forældre og børn føler sig snydt, da de opdager, at hun ikke er ”den rigtige Snehvide” og parkens vagter forsøger på pædagogisk vis at forklare hende, at hun på én og samme tid er for overbevisende i rollen som Snehvide, men samtidig skiller sig nok ud til, at hun kan skade parkens kommercielle interesser.
Vores sociale normer er gennemgribende … og skrøbelige
Takala tryktester i On Discomfort de konventioner og koder, der styrer vores daglige interaktioner. Og gennem hendes performances, videoværker og installationer, får beskueren lov til at stå allerforrest, når hun udfordrer vores sociale og uudtalte normer.
Pilvi Takalas kunst er blevet beskrevet som ”The Art of Awkwardness” og det er både humoristisk, rørende og provokerende at være vidne til.
On Discomfort blev oprindeligt vist på Goldsmiths Centre for Contemporary Art, London, foråret 2023.
Udstillingen er realiseret med støtte fra: KNUD HØJGAARDS FOND