TRANSIT
13. september 2018 – 24. marts 2019
Togstationer, banegårde, busterminaler og lufthavne er centrale og trafikale knudepunkter, hvor myriader af rejsende dagligt krydser hinanden: Pendlere på vej til og fra job, turister på ferie, migranter og flygtninge, der enten har taget midlertidigt eller permanent ophold i et nyt land eller befinder sig i transit på grænsen mellem to lande. Vi rejser på radikalt forskellige vilkår og af forskellige praktiske, sociale, politiske eller kulturelle grunde.
Med TRANSIT undersøgte og aktiverede KØS offentlige transitsteder, som ofte er rum for konflikt og forhandling. Hvilke grupper af rejsende har ret til at opholde sig i hvilke rum? Hvordan agerer vi over for andre rejsende, og hvilken type rejsende er vi selv?
Kunst på flere platforme
TRANSIT omhandlede transittilstande. Og som noget helt særligt var flere af kunstprojekterne blevet til i transit, mens andre kunne opleves i transit. Udstillingsprojektet udfoldede sig også på flere platforme. På Københavns Hovedbanegård, Køge Station og S-togenes linje E kunne rejsende opleve kunsten, mens de selv var på farten ligesom, at KØS’ undervisning rykkeed ud på perronen og ind i togkupéer. På museet kunne publikum fordybe sig i en stor international udstilling med værker af danske og udenlandske kunstnere, der alle zoomede ind på personlige fortællinger om at befinde sig i transit. TRANSIT rummede også et debat- og avissamarbejde med Dagbladet Information, en publikation og et digitalt site www.itransit.dk med undervisningsmateriale, information om kunstprojekterne og indblik i processerne bag.
Et møde med kunsten på stationer og i S-toget
Midt i menneskemylderet af folk på farten kunne rejsende og forbipasserende i et flygtigt og tilfældigt møde opleve den svenske kunstner Runo Lagomarsinos performance Every day people follow signs pointing to some place which is not their home. En rejsende stod på linje E mod Køge og satte sig til at læse i en avis på enten polsk, urdu, serbokroatisk, arabisk eller tyrkisk – de fem næst hyppigst talte sprog på Vestegnen, som linje E strækningen kører igennem. Ved endestationen gik den rejsende mod KØS, hvor vedkommende læste en avisartikel højt for museets gæster.
På Københavns Hovedbanegård og KØS blev forbipasserende inviteret ind i forfatter og lydkunstner Pejk Malinovskis virtual reality installation This Room. Baseret på fortællinger fra flygtninge og gennem virtual reality-teknologiens sanselige billed- og lydverden fik deltagerne en kropslig fornemmelse af den stress, frygt og usikkerhed, som præger mange flygtninges erfaringer med at befinde sig i transit.
Til Køges nyopførte stationsbro havde SUPERFLEX skabt videoværket Western Rampart, som med afsæt i Vestvoldens historie som fæstningsanlæg aktualiserede nutidens højaktuelle diskussioner om globale grænseproblematikker. Det tyske multimediekollektiv Rimini Protokoll inviterede deltagere med i transit på den kollektive audiowalk Remote Copenhagen på linje E-ruten fra Sjælør Station til Københavns Hovedbanegård.
Iført høretelefoner instruerede en GPS-stemme deltagere til at hoppe på S-toget og lade sig føre med af et sansebombardement af instrukser, indtryk og fortællinger om de transitsteder, som gruppen passerede undervejs.
Turisten og flygtningens krydsende spor
På KØS kunne publikum i hele udstillingsperioden fordybe sig i markante videoværker og installationer af en række danske og internationale kunstnere. I Halil Altinderes videoværk _Homeland_ zoomedes fx ind på turistens og flygtningens krydsende og radikalt forskellige rejsespor, mens vi i Nikolaj Bendix Skyum Larsens videoværk _Promised Land_ fulgte en gruppe unge mænds migration oplevet og fortalt gennem deres egne håndholdte optagelser.
Klasseværelset på perronen
TRANSIT præsenterede et landsdækkende og omfattende undervisningsformat, som involverede og engagerede børn og unge i emnerne migration, flygtningekrise og transittilstande. Under TRANSIT var der undervisning på perronen og i kupéen, længerevarende kunstnerdrevne workshops med billedkunstnerne Tina Enghoff og Kent Klich, et kollektivt udviklet projektrum og en række debatarrangementer afviklet i samarbejde med DFUNK – Dansk Flygtningehjælps Ungdom. KØS udviklede et toolkit, hvor elever skrev togdigte, observerede de rejsende og indfangede transittilstande i tegneøvelser. Toolkit og en række andre undervisningsøvelser kunne downloades fra projektets digitale site www.itransit.dk og benyttes af klasser i hele landet.
www.itransit.dk
Udover det omfattende undervisningsmateriale til børn og unge, var www.itransit.dk også platformen, hvor publikum og rejsende kunne dykke ned i udstillingens mange kunstprojekter, kunstnere og tematikker, se hvordan kunstprojekterne er blevet til, holde sig opdateret på det offentlige debatprogram, se videoer og lytte til podcasts. På www.itransit.dk findes også information om tidspunkt og billetkøb for performances og audiowalks.
Særavis om rejsende
I samarbejde med Dagbladet Information udgav KØS en gratisomdelt særudgave af Moderne Tider, som udkom 17. november. Essays, reportager, portrætter, dagbogsfortællinger og interviews blev skrevet af journalister, forskere, såvel som pendlere, turister, migranter og flygtninge. I løbet af udstillingsperioden blev afholdt tre debatarrangementer i samarbejde med Dagbladet Information, og afslutningsvist i perioden udgav KØS en forskningspublikation på dansk og engelsk.
Deltagende kunstnere:
Halil Altindere, Sonja Lillebæk Christensen, Tina Enghoff, Kent Klich, Nikolaj Bendix Skyum Larsen, Runo Lagomarsino, Madame Nielsen, Pejk Malinovski, Adrian Paci, Marco Poloni, Rimini Protokoll, Forensic Oceanography og SUPERFLEX.
Forsknings- og udstillingsprojektet er realiseret med primær støtte fra: Nordea-fonden
Desuden er projektet støttet af: Knud Højgaards Fond, Køge Kyst og Statens Kunstfond.
TRANSIT tager afsæt i et Post. doc. forskningsprojekt finansieret af Ny Carlsbergfondet.
Tak til: Grand Hotel
Fotokreditering:
Halil Altindere, Köfte Airlines, 2016, Courtesy Halil Altindere and PILOT Gallery, Istanbul
Rimini Protokoll, Remote Mitte, 2013 © Ute Langkafel, MAIFOTO
Rimini Protokoll, Remote X, 2013, © Feodor Elutine
Adrian Paci, Centro di Permanenza Temporanea, 2007, video still, Credit: Adrian Paci. Courtesy Adrian Paci, Galerie Peter Kilchmann, Zurich and kaufmann repetto, Milan
Pejk Malinovski, procesfotos til “This Room”, 2018 ©KØS Museum for kunst i det offentlige rum
Madame Nielsen, ©Madame Nielsen & The Nielsen Movement
Halil Altindere, Homeland, 2016, video still, Credit: Halil Altindere. Courtesy Halil Altındere and Pilot Gallery, Istanbul
SUPERFLEX, Western Rampart, 2018, procesfoto, © KØS Museum for kunst i det offentlige rum
Nikolaj Bendix Skyum Nielsen, Promised Land, 2011, video still, Credit: Nikolaj Bendix Skyum Larsen
Sonja Lillebæk Christensen, Budbringer til oplandet, 2018, Credit: Sonja Lillebæk