Det’ Vores Kunst
Seminaret blev afholdt i forbindelse med udstillingen DET’ VORES KUNST, der blev vist på KØS fra 9. oktober 2010 til 6. marts 2011. Udstillingen satte fokus på Statens Kunstfonds rolle som Danmarks væsentligste producent af kunst til det offentlige rum fra 1964 til i dag. Som en helt ny vinkel på emnet havde museet valgt at tage en antropologisk/sociologisk metode i brug og havde været rundt med journalist og filmhold til 15 forskellige offentlige kunstværker i Danmark etableret af Statens Kunstfond.
Seminarets indhold repræsenterede forskellige tilgange til receptionen af kunst i det offentlige rum. Dagen begyndte med en præsentation af de forskningsresultater, som udstillingen DET’ VORES KUNST belyste, nemlig brugernes modtagelse af kunstværkerne efter, at de er blevet placeret i det offentlige rum. Hvilke projekter fungerer i det offentlige rum? Og hvorfor?
På seminaret blev receptionen af kunst i det offentlige rum behandlet ud fra forskellige kunstfaglige, kunstteoretiske og kulturpolitiske vinkler, og centrale problematikker i debatten om kunstens rolle i det offentlige rum blev taget op til diskussion: spørgsmål om byrummets funktionsmæssige og æstetiske indretning og kunstens evne til at sætte steder, byudvikling og identitet på dagsordenen, sammenstødet mellem samtidskunsten og befolkningen, staten og det lokale initiativ, hovedstaden og provinsen, eliten og lægmanden – og i sidste ende: kunsten og demokratiet.
Essays
Læs Anne Ring Petersens biddrag her.
Læs Jane Rendells essay her.
Program
9.00 – 9.30 Check-in – coffee and croissants
9.30 – 9.40 Welcome Christine Buhl Andersen, Director, KØS Museum of Art in Public Spaces
Moderator: Synne Rifbjerg
Theme 1: Our Art
9.40 – 10.05 OUR art – The Danish Arts Foundations Projects in Public Spaces Ulrikke Neergaard, Curator, OUR ART, KØS Museum of Art in Public Spaces
10.05 – 10.30 Film screening – 5 films produced for the exhibition OUR ART
10.30 – 10.40 Question time
10.40 – 10.50 Short break – coffee and fruit
Theme 2: Art’s opportunitues – strategies for user involvment
10.50 – 11.15 Public Art and the Public Condition, Nils van Beek, Curator, SKOR, Amsterdam
11.15 – 11.40 Making Art Public, Nicholas Baume, Director and Chief Curator, Public Art Fund,
New York
11.40 – 11.50 Question time
11.50 – 12.50 Lunch
Theme 3: Theoretical approaches to public art projects
12.50 – 13.15 Critical Spatial Practice: Sites, Objects, Subjects, Jane Rendell, Professor, Director of Architectural Research, Bartlett UCL, London
13.15 – 13.40 ‘It’s Our Art’ … But Who Are ‘We’? Art’s Encounter with the General Public in the Public Spaces of Multicultural Societies Anne Ring Petersen, Associate Professor, Department of Arts and Cultural Studies, University of Copenhagen
13.40 – 13.50 Question time
13.50 – 14.20 Break – coffee and cake
Theme 4: From artist intention to user impact
14.20 – 14.45 Public Participation and Perception of Art in the Public Realm. The Fourth Plinth – a case study Sarah Wang, Programme Manager, Fourth Plinth, London
14.45 – 15.10 Public Display of Affection. Examples of the Embarrassing Encounter with the Public. Various positions of the work of Elmgreen & Dragsted, Michael Elmgreen & Ingar Dragset, Artists (DK/NO)
15.10 – 15.20 Short break – wine
Concluding discussion
15.20 – 15.45 Open discussion