Giv os i dag… Når kunsten går i kirke
KØS: 11. oktober 2012 – 24. februar 2013
Museet for Religiøs Kunst: 9. marts – 2. juni 2013
I løbet af det 20 århundrede har samtidskunsten i takt med samfundets stigende sekularisering fjernet sig fra kirken, som ellers har udgjort en af de mest magtfulde mæcener for kunsten i det offentlige rum. Trods de store forskelle mellem det traditionsrige og rituelle kirkerum og samtidskunsten med dens aktuelle, ironisk distancerende og kritiske potentiale har de senere år internationalt såvel som herhjemme fremvist talrige eksempler på, at de to kan mødes på tankevækkende og nybrydende vis.
Med støtte fra Novo Nordisk Fondens forskningspulje og Kulturstyrelsen igangsatte KØS et forskningsprojekt ved museumsinspektør, ph.d. Lene Bøgh Rønberg for at undersøge samtidskunstens muligheder og strategier i folkekirken fra 1950 til i dag. Forskningsarbejdet bestod i at identificere og analysere en række kirkeprojekter fra perioden. Med støtte fra Nordea-fonden blev forskningsprojektet omsat i et omfattende og nationalt dækkende formidlings- og udstillingsprojekt. Det bestod dels af en udstilling på KØS, der viste en lang række danske og internationale, banebrydende kirkeprojekter, dels af midlertidige udsmykninger i seks kirker rundt om i Danmark, der viste eksempler på, hvad der sker med de traditionelle kirkerum, når et samtidskunstværk går i dialog med dem.
Forskningsprojektet undersøgte den nye udvikling blandt danske kirkeprojekter og satte fokus på samtidskunstens indgreb/interventioner i kirkens traditionelle rum. Kan den nye kunst med sine anderledes strategier og motiver – ikke mindst interaktionen med konteksten og brugerne – byde ind med nye muligheder i forhold til kirkens funktion og behov? Og kan samtidskunsten med dens kritiske, undersøgende og eksperimenterende tilgange, der typisk sætter de store sandheder til forhandling frem for at udlægge en sandhed, give en ny måde at nærme sig religionen på og bygge bro mellem kirkens moderne brugere og de religiøse værdier og fortællinger?
Blandt højdepunkterne i udstillingen på KØS var den tyske kunstner Gerhard Richters forarbejder til domkirken i Køln. Derudover vistes værker af de tyske kunstnere Sigmar Polke og Imi Knöebel. Det danske felt udgjordes af pionerer som Mogens Jørgensen, Svend Wiig Hansen, Carl-Henning Pedersen, Stig Brøgger, Per Kirkeby, Bjørn Nørgaard mfl. og nyere projekter af John Kørner, Christian Lemmerz, Sophia Kalkau, Ruth Campau mfl.
I udstillingsprojektets anden del dannede seks udvalgte kirker ramme om et midlertidigt kunstværk, kurateret af kulturinstitutioner i geografisk nærhed af de respektive kirker, med KØS som koordinator. Den britiske kunstner Tracey Emin udførte et værk til Københavns Domkirke (kurator: Christine Buhl Andersen, direktør, KØS). Herudover deltog den tyske kunstner Thilo Frank i Aalborg Domkirke (kurator: Gitte Ørskou, direktør, KUNSTEN i Aalborg), Mads Gamdrup i Odense Domkirke (kurator: Anna Krogh, kurator, Brandts), Alexander Tovborg i Ribe Domkirke (kurator: Bente Bramming, museumsinspektør, Ribe Kunstmuseum), Lærke Lauta i Heldum Kirke i Lemvig (kurator: Gerd Rathje, museumsleder, Museet for Religiøs Kunst) og Kaspar Bonnén i Køge Kirke (kurator: Christina Stenka Hellfach, koordinator og kurator, KØS). Kirkerne havde særarrangementer med relation til udstillingen.
Som en del af projektet udgav KØS publikationen Giv os i dag… Når kunsten går i kirke (2012). I sin artikel redegør Lene Bøgh Rønberg for forskningsprojektet. Øvrige bidrag af leder af Museet for Religiøs Kunst Gerd Rathje, biskop i Ribe Stift Elisabeth Dons Christensen, natkirkepræst i Vor Frue Kirke Signe Malene Berg, sognepræst i Lyngby Kirke Jørgen Demant og leder af samlingerne i St Paul’s Cathedral Simon Carter. Interviews med medlemmer af Akademiraadets Udvalg for Kirkekunst og kunstnerne Ruth Campau og John Kørner. Derudover kuratorernes tekster om de midlertidige værker i de seks kirker.